سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دیدار اعضای مجلس خبرگان با رهبر انقلاب

بسم الله

 

1392/12/15
دیدار اعضای مجلس خبرگان با رهبر انقلاب
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (پنجشنبه) در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، در سخنان مهمی ضمن برشمردن برخی از واقعیات جهانی به تبیین «وظایف اصلی مسئولان نظام اسلامی» در شرایط حساس و پیچیده کنونی پرداختند و تأکید کردند: «واقع بینی و دیدن نقاط مثبت فراوان در کنار برخی نقاط ضعف»، «افتخار به نسل جوان مؤمن و انقلابی»، «استفاده از ظرفیت های بی شمار داخلی و ملی»، «غفلت نکردن از دشمنی دشمنان»، «مرزبندی صریح و شفاف با جبهه استکبار»، «نترسیدن از دشمن»، «تکیه به مردم و تقویت حرکت جهادی»، «حفظ و تقویت وحدت ملی»، «توجه به فرهنگ دینی و انقلابی»، و «گفتمان سازی»، از وظایف خطیر مسئولان نظام در سطوح مختلف است.
رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود با اشاره به جایگاه ویژه مجلس خبرگان در مجموعه ارکان نظام، گفتند: اجتماع علماء، بزرگان و مجتهدان ملت ایران در نشست های مجلس خبرگان همواره دارای اهمیت است اما این اهمیت در برخی شرایط و دورانها مضاعف می شود که شرایط کنونی از جمله ی این مقاطع است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تحولات مهم و پیچیده ی امروز در دنیا و منطقه، «خودنگری و بازیابی وظیفه» را از جمله مسئولیت های این دوران خواندند و افزودند: در چنین شرایطی همه ارکان نظام از جمله مجلس خبرگان، باید نگاه مبتکرانه و اساسی به واقعیات جهان داشته باشند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس به تبیین برخی از واقعیات امروز جهان پرداختند و خاطرنشان کردند: آغاز تحولات اساسی در جهان و منطقه و آشکار شدن نشانه های آن در نقاط مختلف از جمله شمال آفریقا، آسیا و اروپا، یکی از واقعیات امروز است که باید این نشانه ها را دید و با رصد تحولات، آنها را مورد بررسی دقیق قرار داد.
بر هم خوردن آرامش ظاهری جبهه استکبار و قدرتهای سنتی حاکم بر دنیا، دومین واقعیتی بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند و گفتند: یکی از نشانه های بر هم خوردن این آرامش ظاهری، بحران اقتصادی اروپا و آمریکا است که علائم ورشکستگی اقتصادی آنها در حال آشکار شدن است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، شکست در عرصه اخلاقی و پایمال شدن انسانیت و پدیدار شدن هویت اصلی تمدنِ غربی مبتنی بر اومانیسم را یکی دیگر از نشانه های برهم خوردن آرامش ظاهری جبهه استکبار برشمردند و خاطرنشان کردند: قتل و غارت و خشونت، فساد و شهوت رانی های مسخ کننده همچون ترویج ازدواج همجنس گرایان، حمایت صریح از تروریسم خشن و وحشی در منطقه و اهانت آشکار به مقدسات و بزرگان دین، نمونه های عینی از شکست تمدن غرب در مسائل اخلاقی است.
ایشان، فروریختن پایه های علمی و هویتی تمدن غرب، یکی پس از دیگری و نفرت عمومی از امریکا و قدرتهای دیگر و بی‌آبرویی بین المللی آنها را از دیگر نشانه ها و واقعیات امروز جهان دانستند و افزودند: بیداری ملتها بویژه بیداری اسلامی و اوج گرفتن استقامت اسلامی واقعیت دیگری از اوضاع امروز جهان است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به موضع گیری برخی افراد در مقابل واژه «بیداری اسلامی»، تأکید کردند: اکنون مشخص شده است که این بیداری کاملاً مرتبط به اسلام بوده و اگرچه در ظاهر آن را خاموش کردند اما "روح خودباوری و احساس هویت اسلامی" هیچگاه از بین نخواهد رفت و اکنون نیز از بین نرفته است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رشد ایستادگی و بالندگی اسلامی ملت ایران و روحیه استقلال خواهی این ملت را بعد از گذشت 35 سال، یکی از واقعیات مهم دنیای امروز برشمردند و خاطرنشان کردند: روحیه انقلابی همچنان در ملت ایران زنده است و آنچه که در راهپیمایی 22 بهمن امسال اتفاق افتاد، یک پدیده بی نظیر و تأیید کننده همین موضوع است.
ایشان بعد از بیان برخی از واقعیات مهم دنیای امروز، به تبیین وظایف مسئولان نظام اسلامی در شرایط حساس و پیچیده کنونی پرداختند.
رهبر انقلاب اسلامی در این خصوص دوازده وظیفه را برای مسئولان نظام اسلامی مشخص کردند.

واقع بینی و دیدن نقاط قوت فراوان در کنار برخی نقاط ضعف، نخستین وظیفه ای بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به آن اشاره کردند و گفتند: واقعیت آن است که انقلاب اسلامی ایران برخلاف انقلابهای معمول در دنیا، با وجود گذشت بیش از سه دهه از پیروزی آن، همچنان سرزنده و شاداب است و از اسلام و استقلال و ایستادگی ملی و توسعه درون زا و عدالت سخن می گوید و برای این اهداف بزرگ، تلاش می کند.
افتخار به نسل جوان متدین و انقلابی و قدر دانستن این جوانان، دومین وظیفه ای بود که رهبر انقلاب اسلامی به مسئولان گوشزد کردند و افزودند: شأن نسل جوان کنونی انقلاب، بالاتر از جوان نسل اول انقلاب است زیرا جوان امروز با وجود آنکه پیروزی انقلاب و مسائل بعد از آن را ندیده و در معرض انواع آسیب های ناشی از فضای مجازی و ماهواره ها نیز قرار دارد اما متدین است و پای انقلاب ایستاده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توجه به ظرفیت های بی شمار داخلی و ملی و استفاده از آنها را یکی دیگر از وظایف مسئولان دانستند و خاطر نشان کردند: خوشبختانه مسئولان کشور از جمله مسئولان دولت جدید، همه از ظرفیت های بی شمار داخلی آگاهند و بر لزوم استفاده از آنها معتقدند.
ایشان افزودند: همین ظرفیت های فراوان داخلی بود که مجموعه مسئولان نظام را به موضوع اقتصاد مقاومتی رهنمون کرد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه غفلت نکردن از دشمنی دشمنان یکی دیگر از وظایف مهم مسئولان است، گفتند: تا هنگامی که نظام اسلامی و ملت ایران بر اصول اسلام و انقلاب و استقلال، پایبند است، دشمن از دشمنی خود دست بر نخواهد داشت بنابراین نباید از دشمن غافل شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: جبهه استکبار نسبت به ملت ایران، کینه عمیقی دارد و امروز همه، عمق کینه و بغض دشمنان را در صحبتهای آنها می بینند.
ایشان اجرایی کردن سیاستهای اقتصاد مقاومتی را از دیگر وظایف مسئولان دانستند و افزودند: دشمن با وجود بغض و کینه عمیق، از مقابله با نظام اسلامی و ملت ایران عاجز است و به دلیل این عجز، به تحریم روی آورده و خود آنها نیز می‌دانند که ابزار تحریم از ابتدای انقلاب تاکنون، بی فایده بوده است.
رهبر انقلاب اسلامی، تهدید نظامی لفظی مقامات امریکایی را نشانه بی فایده بودن تحریم ها دانستند و خاطرنشان کردند: اتفاق نظری که امروز در میان رؤسای سه قوه و همچنین مسئولان دولتی اعم از رئیس جمهور محترم و وزرا درخصوص اجرای اقتصاد مقاومتی وجود دارد نوید دهنده آن است که به لطف خدا، اقتصاد مقاومتی بر تحریم ها و ترفندهای دشمنان فایق خواهد آمد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «تکیه به مردم و حرکت جهادی» را یکی دیگر از وظایف مهم مسئولان برشمردند و گفتند: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، در هر مقطعی که مردم به وسط میدان آورده شدند و با نام خدا، حرکت جهادی آغاز شد، پیروز آن میدان بودیم که نمونه های عینی آن، پیروزی انقلاب اسلامی و پیروزی در هشت سال دفاع مقدس است.
ایشان، توجه دائمی مسئولان و مقایسه شرایط کنونی و توانایی های امروز با شرایط سال های قبل را یکی از وظایف دانستند و درخصوص هشتمین وظیفه مسئولان افزودند: مسئولان باید با جبهه دشمن مرزبندی صریح و شفاف داشته باشند، بخصوص در شرایط کنونی.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: برخی در این خصوص مغالطه می کنند و اینگونه القا می کنند که مرزبندی به معنای قطع رابطه با دنیا است در حالیکه مرزبندی با جبهه دشمن، همانند مرزهای جغرافیایی، نسبت ما و دشمن را مشخص می کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد از برخی افراد که تلاش دارند به بهانه جهانی شدن، موضوع استقلال را کمرنگ کنند، افزودند: استقلال یک مرز است و کسانیکه سعی می کنند مرزهای دینی و عقیدتی و مرزهای سیاسی را کمرنگ و یا محو کنند، به مردم و کشور خدمت نمی کنند.
ایشان خاطرنشان کردند: کسی مخالف ارتباط با جهان نیست اما باید مشخص شود که با چه کشورهایی ارتباط داشته باشیم و این ارتباط چگونه باشد.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین با انتقاد از کسانیکه به بهانه برخی مشکلات، افرادی را که استقامت کرده اند، ملامت می کنند، گفتند: برخی تصور نکنند که اگر ما تسلیم دشمن شویم، مشکلات حل خواهد شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: من از مسئولان کشور که در مقابل دشمن موضع صریح می گیرند و منفعل نبودن ملت ایران و انقلاب اسلامی را صراحتاً اعلام می کنند، واقعاً تشکر می کنم و اینگونه موضع گیریهای صریح در مقابل دشمن، باید بصورت گفتمان درآید.
ایشان، وظیفه دیگر مسئولان را، «بیمناک نشدن از دشمن و اتکاء به خداوند» دانستند و تأکید کردند: امروز دشمنان ملت ایران جزو بدنام ترین ها هستند. دولت امریکا در سطح بین المللی به عنوان یک بازیگر خشن و جنایتکار و ناقض حقوق انسانها شناخته می شود و در داخل امریکا نیز به عنوان یک رژیم دروغگوی مزوّر شناخته شده است و امروز اعتماد مردم امریکا به دولت خودشان در پایین ترین سطح قرار دارد.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: بنابر این نباید از چنین دولت بی آبرویی به خود ترس راه داد و اگر با خدا و برای خدا باشیم، قطعاً خداوند به ما کمک خواهد کرد.
«حفظ و تقویت وحدت ملی» اعم از وحدت مذهبی و وحدت اقوام در کشور دهمین وظیفه ای بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای مسئولان بیان کردند.
ایشان توجه به فرهنگ دینی و انقلابی را یکی از وظایف خطیر مسئولان دانستند و با اشاره به اظهار نگرانی نمایندگان مجلس خبرگان از مسائل فرهنگی کشور، تأکید کردند: من هم از مسائل فرهنگی نگرانم و در این نگرانی نمایندگان محترم خبرگان سهیم هستم.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: دولت محترم باید به این موضوع توجه کند و مسئولان فرهنگی نیز باید توجه داشته باشند که چه می کنند، زیرا در مسائل فرهنگی نمی‌توان بی ملاحظگی کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: مسئله فرهنگ مهم است زیرا اساس ایستادگی و حرکت نظام اسلامی، مبتنی بر حفظ فرهنگ اسلامی و انقلابی و تقویت جریان فرهنگی مؤمن و انقلابی است.
ایشان گفتند: واقعاً همه باید قدر جوانان مؤمن و انقلابی را بدانند زیرا همین جوانان هستند که در روز خطر، سینه سپر می کنند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به کثرت جوانان مؤمن و انقلابی در عرصه فرهنگ و دیگر عرصه ها، تأکید کردند: کسانی که به این جوانان با بدبینی نگاه می کنند و تلاش دارند آنها را منزوی کنند، به انقلاب و کشور خدمت نمی کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: البته این جوانان مؤمن و انقلابی هیچگاه منزوی نخواهند شد.
آخرین وظیفه ای که رهبر انقلاب اسلامی برای مسئولان مطرح کردند، گفتمان سازی بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: مطالبی که گفته شد باید بصورت گفتمان و باور عمومی درآید که لازمه آن هم تبیین منطقی و عالمانه این مسائل، به دور از زیاده‌روی های گوناگون و با زبان خوش است.
در ابتدای این دیدار آیت‌الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به برگزاری دو روزه پانزدهمین اجلاس خبرگان، از حضور اکثریت قریب به اتفاق اعضا در این اجلاس تشکر و نکاتی درخصوص مباحث مطرح شده بیان کرد.
همچنین آیت‌الله یزدی نایب رئیس مجلس خبرگان، گزارشی از نشست دو روزه مجلس خبرگان ارائه کرد.
بررسی روند مذاکرات هسته ای و تأکید بر حفظ حقوق هسته ای کشور، تبیین مسائل اقتصادی و لزوم توجه به بانکداری بدون ربا، تأکید بر اهمیت و اجرای اقتصاد مقاومتی و پرهیز از شعار زدگی در این باره، حمایت از دولت، و نگرانی اعضای خبرگان از مسایل فرهنگی از جمله نکاتی بود که نایب رئیس مجلس خبرگان در گزارش خود از آنها به عنوان مهمترین محورهای مباحث، نطق‌ها و مذاکرات اعضای مجلس خبرگان در اجلاسیه اخیر یاد کرد.
پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی

 



[ پنج شنبه 92/12/15 ] [ 9:29 عصر ] [ سیاوش فرج الهی ] نظر
جلسه سران قوا در محضر رهبر انقلاب

بسم الله

 

 

1392/12/06
تشکیل جلسه سران قوا در حضور رهبر انقلاب
در پی ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، رهبر معظم انقلاب اسلامی، روز گذشته در جلسه‌ای با حضور سران قوا، چگونگی راههای اجرا و تحقق این سیاستها را مورد بررسی قرار دادند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای این جلسه، از اهتمام ویژه روسای قوا در صدور دستور‌العمل های اجرایی برای پیگیری و تدوین هر چه سریعتر نقشه راه اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، قدردانی کردند و گفتند: سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، سیاست‌هایی جامع و فراگیر است که باید در اجرا نیز با همین جامعیت و فراگیری، تحقق یابد.
ایشان مسائل اقتصادی و مشکلات ناشی از این مسائل را مهمترین موضوع کشور و مردم دانستند و افزودند: اگر سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، بطور جدی پیگیری و اجرا شوند، امید زیادی وجود دارد که رونق اقتصادی و اصلاح پایه‌های اقتصادی کشور در میان‌مدت محقق و بخشی از مشکلات مردم حل شود.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه هدف از برگزاری جلسه با سران سه قوه، بررسی راهکارهای تحقق سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی است، خاطر نشان کردند: با ابلاغ این سیاستها، مردم اکنون منتظر اجرای آنها و تأثیرات مثبت ناشی از اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی هستند، بنابراین دولت، مجلس و قوه قضائیه باید بطور جدی وارد میدان شوند و وظایف مربوط به خود را، در هر بخش، پیگیری و اجرا کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: باید روند اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، بصورت یک حرکت مستمر و متوقف نشدنی، تا رسیدن به نتیجه، ادامه یابد و هر یک از قوا نیز بر روند کار خود نظارت دقیق داشته باشند.
ایشان تأکید کردند: اگر لازمه اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، برطرف کردن برخی قوانین معارض باشد، مجلس شورای اسلامی باید با شناسایی این قوانین معارض، آنها را حذف کند. همچنین اگر اجرای این سیاستها نیازمند حذف برخی ضوابط و مقررات دست و پاگیر و تنظیم ضوابط جدیدِ تسهیل کننده است، دولت با صدور بخشنامه‌هایی این اقدام را انجام دهد.
رهبر انقلاب اسلامی در همین خصوص یک نکته را متذکر شدند و گفتند: باید مراقب بود تا قوانین و ضوابط جدید بگونه‌ای نباشد که زمینه ساز تراکم و تعارض قوانین شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: با حذف قوانین و مقررات معارض سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و یا احیانا با تصویب قوانین و ضوابط جدید، راه برای اجرای راحت‌تر این سیاستها که عمدتاً بر عهده دولت است، مهیا خواهد شد.
ایشان به دولت توصیه کردند: افرادی را مأمور پیگیری و اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی کنید که انگیزه‌های انقلابی و مردمی و اعتقاد لازم و کافی برای اجرای آنها داشته باشند.
رهبر انقلاب اسلامی هماهنگی میان سه قوه را برای اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی بسیار ضروری خواندند و تأکید کردند: باید از ایجاد تشکیلات جدید و موازی‌کاری بشدت پرهیز شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرهنگ‌سازی و ایجاد گفتمان رایج و فراگیر را برای اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی ضروری خواندند و خاطر نشان کردند: باید محورهای اصلی این سیاستها با استدلال صحیح و منطقی برای مردم بیان شوند تا به تدریج در بخشهای مختلف جامعه رسوخ پیدا کند و به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: گفتمان‌‌سازی در خصوص اقتصاد مقاومتی و تبدیل آن به یک گفتمان عمومی، بسیاری از مشکلات را بر طرف و کارها را تسهیل خواهد کرد.
ایشان یکی از محورهای مهم سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی را مشارکت مردم و چگونگی مردمی کردن اقتصاد دانستند و افزودند: کشور در طول 35 سال گذشته به ویژه در پیروزی انقلاب اسلامی و 8 سال دفاع مقدس از حضور و مشارکت مردم نتایج و ثمرات فراوانی بدست آورده است و در بخش اقتصاد نیز قطعا هدایت سرمایه‌های کوچک مردم در مسیر اقتصاد عمومی بسیار راهگشا و موثر خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامی خاطر نشان کردند: با استفاده از ظرفیتهای مردمی، می توان کارهایی را انجام داد که شاید از عهده چند وزارتخانه هم بر نیاید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای موضوع واردات و تأمین امنیت غذایی و ذخایر راهبردی را یکی دیگر از محورهای مهم سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی برشمردند و تاکید کردند: به غیر از این موارد، باید در اقلام دیگر جلوی واردات بی رویه گرفته شود.
رهبر انقلاب اسلامی در پایان گفتند: اکنون زمینه برای اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مهیاست و اگر همه قوا و دستگاهها همت و مجاهدت کنند به لطف خداوند این کار به خوبی پیش خواهد رفت.
در این دیدار آقای روحانی رئیس جمهور در سخنانی با اشاره به ابلاغ اخیر خود به معاون اول و مسئولیت ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برای برنامه‌ریزی، زمان‌بندی و تدوین راهکارها و اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی گفت: همه دولت واقعا معتقد به این سیاستهاست و اعضای دولت با اعتقاد کامل مصمم به اجرای آن هستند زیرا دولت تحقق سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی را متحول کننده اقتصاد کشور می داند.
آقای روحانی با اشاره به در پیش بودن اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، گفت: همانگونه که در سیاستهای ابلاغی تأکید شده، دولت با استفاده از ظرفیت هدفمندی یارانه‌ها، به موضوعات تولید، اشتغال و عدالت توجه ویژه خواهد کرد.
رئیس جمهور با اشاره به موضوع امنیت غذایی و درمان در سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، افزود: امنیت غذایی و سلامت مردم، دو موضوع بسیار مهمی است که دولت از همان ابتدای کار، اهتمام ویژه‌ای به آنها داشته و در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، ارتقای سلامت یکی از محورهای اصلی است.
آقای روحانی با اشاره به موضوع نفت و گاز و پتروشیمی بعنوان یکی دیگر از محورهای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، تأکید کرد: دولت مصمم است تا تولید نفت و گاز را افزایش دهد، ضمن آنکه توسعه پتروشیمی نیز در دستور کار قرار دارد.
برنامه‌ریزی برای استفاده صحیح و بیشتر از ظرفیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به ویژه در حوزه گردشگری سلامت و همچنین تحرک‌بخشیِ صادرات، تأکید بر تحول در نیروی انسانی و اقتصاد دانش‌بنیان، از دیگر مواردی بود که رئیس جمهور در خصوص اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی بیان کرد.
آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار با تأکید بر اهتمام نمایندگان مجلس برای زمینه‌سازی جهت اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، عزم سه قوه را برای اجرای این سیاستها، بسیار مهم بر شمرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی، توجه ویژه به بخش تولید و استفاده از متخصصان داخلی و بخش خصوصی و جلوگیری از واردات بی‌رویه را از جمله زمینه های ضروری برای اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: مجلس قوانین مناسبی را برای تسهیل فضای کسب و کار به تصویب رسانده و اکنون، مشکل قانونی برای سرمایه‌گذاری و استفاده از توان بخش خصوصی وجود ندارد.
آقای لاریجانی همچنین ضرورت توجه ویژه رسانه‌ها به مسائل و اولویت‌های اقتصادی و پرهیز از حاشیه‌سازی‌های سیاسی را مورد تأکید قرار داد.
آقای آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه نیز در این دیدار با اشاره به بند 19 سیاستهای کلی اقتصاد مقاوتی در خصوص شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و جلوگیری از زمینه های فسادزا گفت: قوه قضاییه ضمن آنکه به وظایف خود برای مبارزه با مفاسد اقتصادی با جدیت و قدرت عمل خواهد کرد، در عین حال از فعالیتهای سالم اقتصادی نیز حمایت می کند.
رییس قوه قضاییه همچنین ایجاد گفتمان اقتصاد مقاومتی را مهم و ضروری خواند و تاکید کرد: یکی از مسائل ضروری برای تحقق سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی توجه ویژه به فرهنگ کار در جامعه است.
پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی

 



[ جمعه 92/12/9 ] [ 8:47 عصر ] [ سیاوش فرج الهی ] نظر
گفتی...

 

 

نزدیکم...

گفتم:
چقدر احساس تنهایی می کنم.

گفتی:
فَإِنِّی قَرِ‌یبٌ...

همانا من نزدیکم...

 



[ جمعه 92/12/9 ] [ 7:41 عصر ] [ سیاوش فرج الهی ] نظر
شعر

شعری از امام خمینی

 

 

گاهی آنقدر حالت وجد و سمای عارفانه برای عارفی گستره است که همه وجودش را فرا میگیرد و برای زنده ماندن چاره ای جز بیان این حالت نیست.
اما از آنجایی که این حالت قابل درک برای کسی نیست جز خواص، به بیان دنیایی در قالب شعر بیان میشود، همان کاری که حافط در اشعارش به رخ خلق میکشید.

این شعر از امام جز برای خواص قابل فهم نیست و میزان قرب به خدایی که که مطالع این شعر نهفته است هر انسانی را به وجد می آورد.
برای خود من جالب بود که بدانم حس و حال عارفی که غرق در خداست چگونه است، فکر میکنم این شعر پنجره ایست به حس و حال امام خمینی در عبادات خود:

امشب که در کنار منی ، خفته چون عروس
زنهار تا دریغ نداری کنار و بوس

ای شب ! بگیر تنگ به بر نوعروس ِ صبح
امشب که تنگ در بر من خفته این عروس

لب بر ندارم از لب ِ شیرین شکّرش
گر بانگ صبح بشنوم و گر غریو ِ کوس

یا رب ! ببند بر رخ خورشید ، راه صبح
در خواب کن مؤذن و در خاک کن خروس

یک امشبی که با منی از راه لطف و مهر
جبران شود بقیه عمر ، ار بود فسوس

نا رندم ار بخواهم کاین شب سحر شود
باشد اگر به تخت سلیمانی‌ام جلوس

هندی ! ز هند تا به سر کویت آمده است
کی دل دهد به شاهی شیراز و مُلک طوس

 



[ جمعه 92/12/9 ] [ 4:0 عصر ] [ سیاوش فرج الهی ] نظر
دسیسه ...................

دیروز نستله ، امروز هایپراستار و سیتی سنتر ، فردا ... ؟

 

 

یکی از برنامه‌ها و نقشه‌های دشمن در راستای براندازی نظام جمهوری اسلامی همین ترویج مصرف‌گرایی در میان مردم جامعه است. توسعه‌ اقتصادی بر مبنای سرمایه‌داری مصرفی، نسخه‌ای است که غرب برای اقتصاد خود پیچیده است و برای اینکه بتواند کشورهای در حال توسعه را نیز به صورت بازاری برای مازاد محصولات تولیدی خود درآورد و آنان را به خرید این کالاها تشویق کند، چاره‌ای نمی‌بیند جز آنکه مصرف‌گرایی را به صورت ارزش برای آنان درآورد و آنجایی که میل و هوس آدمی تحریک شود، دیگر جای مقاومت و ایستادگی نخواهد بود و بدین ترتیب این کشورها نیز دچار نوعی سرمایه‌داری مصرفی غیر از سرمایه‌داری تولیدی خواهند شد.
(بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در سفر به خراسان جنوبی)

 

هایپراستار تهران؛ تجارت مخفی رژیم اسرائیل در ایران
هایپراستار تهران (نخستین فروشگاه زنجیره‌ای خارجی) در مهرماه سال 1388 با حضور "بهروز علیشیری" رئیس سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی افتتاح شد. (این فروشگاه با سرمایه گذاری واسطه‌ای توسط فرانسه صورت پذیرفته است به نحوی 75 که درصد سهام آن متعلق به فرانسه و 25 درصد آن متعلق به یک اماراتی است که در این بین فرانسه نیز فردی کره‌ای را واسطه قرار داده است. البته در این میان اخبار دیگری نیز حاکی از آن دارد که سهم شرکت "کارفور" 25 درصد بوده وشریک قدیمی این شرکت "مجید الفُطیم" با آورده 75 درصدی متولی فروشگاه هایپراستار است. مجید الفطیم صاحب یک شرکت خصوصی خانوادگی مستقر در دبی است که این شرکت از طریق یک شرکت سرمایه‌گذاری مشترک اداره کلیه فروشگاه‌های کارفور فرانسه در منطقه را بر عهده دارد.)

در حال حاضر "مارک کوربیون" فرانسوی، مدیر عامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای هایپراستار ایران است. بنیانگذار شرکت‌های مذکور، کشور آمریکاست که بیش از سه هزار و 500 شعبه در سراسر جهان با نام‌های‌ "هایپر بلک" تأسیس کرده است. سهامدار اصلی این شرکت‌ها درکشورهای حاشیه خلیج‌فارس، کشور انگلیس بوده و با نام‌هایی چون "سیتی سنتر" و "دی تو دی" راه‌اندازی شده است. فعالیت این شرکت‌ها بر اصل «سود کمتر، مشتری بیشتر» قرار گرفته که در حقیقت تقلیدی از همان مدل قدیمی ‌فعالیت شرکت‌های امریکایی و اروپایی است.

مارک کوربیون، همچنین در صفحه فیس‌بوکش، در معرفی خود، وابستگی‌ کاری‌اش به کمپانی کارفور را رسماً اعلام کرده و محل زندگی فعلی خود را نیز تفلیس، پایتخت گرجستان و محل کار خود را در شهری در مرکز فرانسه معرفی کرده است.

 

 

اما واقعیت چیست؟
اینها اطلاعاتی بود که از ظواهر امر به دست می‌آید ولی حقیقت فروشگاه‌های زنجیره‌ای "کارفور" چیز دیگری است. شرکتی که گرچه با نام اماراتی یا فرانسوی مشغول فعالیت است، اما اطلاعات به دست آمده، حکایت از "صهیونیستی"بودن این شرکت دارد.


چندی پیش "آسوشیتدپرس " اعلام کرد: آرم‌"هایپراستار" آدم را یاد آرم "کارفور" می‌اندازد. در آرم‌ هایپراستار علامت H در داخل الماسی قرار داده شده است، در حالی که در آرم کارفور به جای H حرف C قرار داده شده است. طراحی حروف نام فروشگاه نیز شبیه کارفور است. این فروشگاه، که آرم، فضای گسترده انتخاب‌ و پارکینگ دو طبقه آن برای مشتریان کارفور در همه جا آشناست با نام‌هایپراستار افتتاح شده و شرکت کارفور مدعی است دیگر ارتباطی با این فروشگاه ندارد. مارک کوربیون، مدیرعامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای‌هایپر استار، در رابطه با فعالیت این فروشگاه در ایران چندی پیش گفته بودکه به دلیل "مشکلات سیاسی بین ایران و فرانسه "، کارفور از‌ هایپراستار خواسته است "فعلا " نام کارفور را در ایران مطرح نکند.


این فروشگاه‌ها در ایران هایپر استار نام گرفتند؛ اما سؤال این جاست که اگر سرمایه‌گذاری از سوی معاونت سرمایه‌گذاری وزارت اقتصاد مشکل نداشته چرا اسم آن عوض شده است و چه طور جلب سرمایه‌گذاری با برند کارفور مشکل ساز نبوده اما نام آن مشکل‌زاست؟

 


علت استفاده از نام "هایپراستار" به جای Carrefour"" چه بود؟
با اینکه ایده ساخت این فروشگاه متعلق به کارفور بود اما با برند ماف (هایپر استار) در ایران کار شد و این حرکت بسیار هوشمندانه بود. در جریان ساخت‌ هایپراستار از قول مقامات ایران گفته شد که این فروشگاه تحت ‌برند کارفور مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد اما پس از مدتی نام کارفور از روی این فروشگاه برداشته شد. علت این امر، سردی روابط ایران و فرانسه و تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران به دلیل فعالیت هسته‌ای عنوان شد اما دلایل زیر به واقعیت نزدیک‌تر است:


اینجا هایپراستار در پایتخت جمهوری اسلامی ایران است!

1- فروشگاه زنجیره‌ای "کارفور" یکی از بزرگترین توزیع‌کنندگان کالاهای اسرائیلی در جهان است. به همین خاطر، شعب اصلی آن در فرانسه، بارها با مخالفت‌های شدید از سوی مسلمانان همراه شد. در زمان جنگ غزه بارها مسلمانان و همچنین مسیحیان مخالف دولت نامشروع اسرائیل، شعب این فروشگاه را در فرانسه اشغال کرده و شعارهایی در این زمینه دادند که در نتیجه کارفور به دلیل بایکوت از سوی مردم، با ضرر بی‌سابقه‌ای مواجه شد.

2- حضور این برند در ایران ممکن بود با واکنش مراجع دینی مواجه شود و این امر، برای مدیران این فروشگاه بسیار خطرناک بود.
3- نکته جالب اینجاست که برای اجتناب از فشارهای سیاسی در لاهور پاکستان نیز از اسم هایپراستار استفاده شده است. این در حالی است که هیچ شعبه دیگری از این مارک در سایر کشورها، با نامی غیر از کارفور فعالیت نمی‌کند.

 



[ جمعه 92/12/9 ] [ 3:36 عصر ] [ سیاوش فرج الهی ] نظر
شبیه کبوتر- پرستو و گنجشک وشاید شقایق

بسم الله

 

 

ای شقایق‏ های آتش گرفته،
دل خونین ما شقایقی است که داغ شهادت شما را در خود دارد؛
آیا آن روز نیز خواهد رسید،
که بلبلی دیگر،
در وصف ما سرود شهادت بسراید؟



[ جمعه 92/12/2 ] [ 6:8 عصر ] [ سیاوش فرج الهی ] نظر
ملت ایستاده است



[ جمعه 92/12/2 ] [ 5:52 عصر ] [ سیاوش فرج الهی ] نظر
بهانه ...



[ جمعه 92/12/2 ] [ 5:47 عصر ] [ سیاوش فرج الهی ] نظر
اقتصاد مقاومتی

ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی (1392/11/30)

 

 

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» بر اساس بند یک اصل 110 قانون اساسی که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، تأکید کردند: پیروی از الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی، عامل شکست و عقب نشینی دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی علیه ملت ایران خواهد شد، همچنین اقتصاد مقاومتی خواهد توانست در بحران‌های رو به افزایش جهانی، الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند.

متن ابلاغیه رهبر معظم انقلاب به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به شرح زیر است:

بسم‌اللّه الرحمن الرحیم
ایران اسلامی با استعدادهای سرشار معنوی و مادی و ذخائر و منابع غنی و متنوع و زیرساخت‌های گسترده و مهم‌تر از همه، برخورداری از نیروی انسانی متعهد و کارآمد و دارای عزم راسخ برای پیشرفت، اگر از الگوی اقتصادی بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی که همان اقتصاد مقاومتی است، پیروی کند نه تنها بر همه‌ مشکلات اقتصادی فائق می‌آید و دشمن را که با تحمیل یک جنگ اقتصادی تمام عیار در برابر این ملت بزرگ صف‌آرایی کرده، به شکست و عقب‌نشینی وا می‌دارد، بلکه خواهد توانست در جهانی که مخاطرات و بی‌اطمینانی‌های ناشی از تحولات خارج از اختیار، مانند بحران‌های مالی، اقتصادی، سیاسی و ... در آن رو به افزایش است، با حفظ دستاوردهای کشور در زمینه‌های مختلف و تداوم پیشرفت و تحقق آرمان‌ها و اصول قانون اساسی و سند چشم‌انداز بیست ساله، اقتصاد متکی به دانش و فناوری، عدالت بنیان، درون‌زا و برون‌گرا، پویا و پیشرو را محقق سازد و الگوئی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد.
اکنون با مداقه لازم و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که در ادامه و تکمیل سیاست‌های گذشته، خصوصاً سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و با چنین نگاهی تدوین شده و راهبرد حرکت صحیح اقتصاد کشور به سوی این اهداف عالی است، ابلاغ می‌گردد.
لازم است قوای کشور بی‌درنگ و با زمان‌بندی مشخص، اقدام به اجرای آن کنند و با تهیه قوانین و مقررات لازم و تدوین نقشه راه برای عرصه‌های مختلف، زمینه و فرصت مناسب برای نقش‌آفرینی مردم و همه فعالان اقتصادی را در این جهاد مقدس فراهم آورند تا به فضل الهی حماسه‌ اقتصادی ملت بزرگ ایران نیز همچون حماسه سیاسی در برابر چشم جهانیان رخ نماید. از خداوند متعال توفیق همگان را در این امر مهم خواستارم.
سیّدعلی خامنه‌ای

29/ بهمن ماه/ 1392

 

 

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی

با هدف تأمین رشد پویا و بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز بیست‌ساله، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با رویکردی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درون‌زا، پیشرو و برون‌گرا ابلاغ می‌گردد:
1 - تأمین شرایط و فعال‌سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی و تأکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم‌درآمد و متوسط.
2 - پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری به منظور ارتقاء جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش‌بنیان در منطقه.
3- محور قراردادن رشد بهره‌وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار، تقویتِ رقابت‌پذیری اقتصاد، ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استانها و به کارگیری ظرفیت و قابلیت‌های متنوع در جغرافیای مزیت‌های مناطق کشور.
4- استفاده از ظرفیت اجرای هدفمند‌سازی یارانه‌ها در جهت افزایش تولید، اشتغال و بهره‌‌وری، کاهش شدت انرژی و ارتقاء شاخص‌های عدالت اجتماعی.
5- سهم‌بری عادلانه عوامل در زنجیره‌ تولید تا مصرف متناسب با نقش آنها در ایجاد ارزش، بویژه با افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقاء آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه.
6- افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی(بویژه در اقلام وارداتی)، و اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص.
7- تأمین امنیت غذا و درم ان و ایجاد ذخایر راهبردی با تأکید بر افزایش کمی و کیفی تولید(مواد اولیه و کالا).
8- مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه ریزی برای ارتقاء کیفیت و رقابت پذیری در تولید.
9- اصلاح و تقویت همه‌جانبه‌ نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی، ایجاد ثبات در اقتصاد ملی و پیشگامی در تقویت بخش واقعی.
10- حمایت همه جانبه‌ هدفمند از صادرات کالاها و خدمات به تناسب ارزش افزوده و با خالص ارزآوری مثبت از طریق:
- تسهیل مقررات و گسترش مشوق‌های لازم.
- گسترش خدمات و تجارت خارجی و ترانزیت و زیرساخت‌های مورد نیاز.
- تشویق سرمایه گذاری خارجی برای صادرات.
- برنامه ریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی، شکل‌دهی بازارهای جدید، و تنوع بخشی پیوند‌های اقتصادی با کشورها به ویژه با کشورهای منطقه.
- استفاده از ساز و کار مبادلات تهاتری برای تسهیل مبادلات در صورت نیاز.
- ایجاد ثبات رویه و مقررات در مورد صادرات با هدف گسترش پایدار سهم ایران در بازارهای هدف.
11- توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج.

12- افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب پذیری اقتصاد کشور از طریق:
- توسعه پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای منطقه و جهان بویژه همسایگان.
- استفاده از دیپلماسی در جهت حمایت از هدف‌های اقتصادی.
- استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای.
13- مقابله با ضربه پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز از طریق:
- انتخاب مشتریان راهبردی.
- ایجاد تنوع در روش‌های فروش.
- مشارکت دادن بخش خصوصی در فروش.
- افزایش صادرات گاز.
- افزایش صادرات برق.
- افزایش صادرات پتروشیمی.
- افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی.
14- افزایش ذخایر راهبردی نفت وگاز کشور به منظور اثرگذاری در بازار جهانی نفت و گاز و تأکید بر حفظ و توسعه ظرفیت‌های تولید نفت و گاز، بویژه در میادین مشترک.
15- افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز، توسعه تولید کالاهای دارای بازدهی بهینه(براساس شاخص شدت مصرف انرژی) و بالا بردن صادرات برق، محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی با تأکید بر برداشت صیانتی از منابع.
16- صرفه جویی در هزینه‌های عمومی کشور با تأکید بر تحول اساسی در ساختارها، منطقی سازی اندازه دولت و حذف دستگاه‌های موازی و غیرضرور و هزینه‌های زاید.
17- اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی.
18- افزایش سالانه‌ سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز تا قطع وابستگی بودجه به نفت.
19- شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی، تجاری، ارزی و ... .
20- تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، بهره‌وری، کارآفرینی، سرمایه گذاری و اشتغال مولد و اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به اشخاص دارای خدمات برجسته در این زمینه.
21- تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی آن بویژه در محیط‌های علمی، آموزشی و رسانه‌ای و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی.
22- دولت مکلف است برای تحقق سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی با هماهنگ سازی و بسیج پویای همه امکانات کشور، اقدامات زیررا معمول دارد:
- شناسایی و بکارگیری ظرفیت‌های علمی، فنی و اقتصادی برای دسترسی به توان آفندی و اقدامات مناسب.
- رصد برنامه‌های تحریم و افزایش هزینه برای دشمن.
- مدیریت مخاطرات اقتصادی از طریق تهیه طرح‌های واکنش هوشمند، فعال، سریع و به هنگام در برابر مخاطرات و اختلال‌های داخلی و خارجی.
23- شفاف و روان سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار.
24- افزایش پوشش استاندارد برای کلیه محصولات داخلی و ترویج آن.

 



[ جمعه 92/12/2 ] [ 2:47 عصر ] [ سیاوش فرج الهی ] نظر

::